Wat starters moeten weten

Bent u recentelijk gestart met ondernemen of gaat u binnenkort starten? Dan zijn deze tips voor starters een must om te lezen.

Maak een bedrijfsplan

Hierin beschrijft u uw plannen en de haalbaarheid ervan. Bespreek het met vrienden, familie of andere ondernemers om de plannen te toetsen en waar nodig aan te passen.

Kies de juiste rechtsvorm

Veel ondernemers kiezen een eenmanszaak of BV als rechtsvorm, maar welke is nu juist? Dat hangt af van verschillende keuzes die worden gemaakt t.a.v. de oprichting, kosten, aansprakelijkheid en de belastingfaciliteiten.

Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Start je eeneenmanszaak, CV of VOF dan kun je zelf naar de KvK om je in te schrijven in het Handelsregister. Je ontvangt ter plekke je inschrijfnummer. Start je een BV, NV of Stichting? Dan zal de notaris je inschirjving verzorgen en ontvang je je inschrijfformulieren per post.

Belastingdienst

Na inschrijving van het Handelsregister bij de KvK ontvang je na een week bericht van de belastingdienst. Je ontvangt dan je BTW nummer als je als ondernemer wordt aangemerkt. Neem je iemand in dienst? Vraag dan een loonheffingsnummer aan. Laat je goed adviseren over alle fiscale vragen die je hebt als startende ondernemer.

Zorg voor een goede administratie

Zorg voor een goed boekhoudsysteem, richt deze op de juiste manier in en begin direct met de administratie of laat een goed administratiekantoor uw boekhouding verzorgen. Een goede administratie zorgt voor inzicht in uw kosten en opbrengsten en is de noodzakelijke basis voor de periodieke fiscale aangiften.

Sluit de noodzakelijke verzekeringen af

Als ondernemer maak je een afweging van de risico’s die je neemt. Denk aan het afsluiten van verzekeringen welke risico’s je wilt afsluiten? Denk bijvoorbeeld aan aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Laat je vinden en bouw aan je netwerk

Zorg dat klanten en leveranciers je kunnen vinden door een professionele website en zorg ervoor dat je website nieuwe business voor je kan genereren. Werk je veel lokaal? Zorg dan dat je je laat zien tijdens regionale bijeenkomsten en evenementen. Denk ook eens aan social media en adverteren om je netwerk te vergroten.

CENTION Administratiekantoor helpt ondernemers

Wij helpen ondernemers met het oplossen van kleine en grote problemen van de administratie. Wij zorgen voor een oplossing én daarbij zorgen wij ook dat de ondernemer zoveel mogelijk zelf kan blijven doen. Hierdoor blijven de kosten voor de administratie laag en begrijpt de ondernemer waar hij staat met zijn onderneming. Spreekt dit artikel je aan wil je vrijblijvend informeren naar onze diensten? Stuur dan een email naar info@cention.nl en vraag naar onze betaalbare diensten.  

Francois van Beek
François van Beek is ondernemer en eigenaar van Cention Administratiekantoor. Hij is een bekende naam in het midden- en kleinbedrijf op het gebied van financiële - en administratieve dienstverlening.

Direct na zijn studie bedrijfsadministratie begon hij zijn loopbaan als boekhouder voor lokale bedrijven in de duin- en bollenstreek gevolgd door diverse ad interim functies als financieel manager voor middelgrote bedrijven zoals De Leeuw Groep, Goes Transport en Skybernet. In 2003 werd hij gevraagd als financieel manager van het gerenommeerde Amerikaans advocatenkantoor Greenberg Traurig waar hij in 2007 tot Business Director werd benoemd.

2013 was het jaar van oprichting van zijn eigen administratiekantoor. Zijn onderneming bedient inmiddels veel ondernemers met het voeren van de boekhouding en de fiscale aangiften. Daarnaast heeft hij met Cention Administratiekantoor een succesvol diensteverlening geïntroduceerd met interim financiële – en administratieve dienstverlening op locatie van haar cliënten.

Als financieel professional en belastingconsulent onderscheidt van Beek zich door zijn expertise en maatwerk. Als kind van een ondernemers gezin weet hij als geen ander wat er leeft in ondernemend Nederland.

Waren de tips waardevol? Deel m’n blog dan op FB, Twitter, LinkedIn, Google+