Wat is boekhouden?

Boekhouden is een oud beroep. Al sinds de Oudheid zijn er vele methoden van boekhouden. Deze zijn afkomstig uit diverse culturen, onder meer Babylonië en het Oude Egypte. Het waren met name handelaren die hun boekhouding bijhielden om een overzicht te hebben van de gedane uitgaven en verkregen inkomsten om uiteindelijk inzicht te krijgen in de winsten en verliezen. In de middeleeuwen ontstond het dubbel boekhouden waardoor beter inzicht kwam in de actuele stand van bezittingen en schulden. Zo zijn er door de eeuwen heen vele ontwikkelingen naar het boekhouden zoals wij dat nu kennen.

Wettelijk verplichting

In Nederland geldt een wettelijke verplichting tot het voeren van een boekhouding en dat is vastgelegd in het burgerlijk wetboek. De verplichting geldt voor een ieder die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefent. De administratie dient dusdanig te zijn ingericht en bijgehouden dat te allen tijden de rechten en verplichtingen van de onderneming te overleggen zijn. De Nederlandse wetgeving stelt tevens eisen vast omtrent de opslag van gegevens en de heffing van rijksbelastingen.

Het voeren van een administratie is door wetgeving vaak ingewikkeld. Ondernemers worden belast met een behoorlijke administratieve rompslomp waarbij wetgeving elk jaar wordt aangepast. Ondernemers kiezen daarom steeds vaker voor een goede kwalitatieve boekhouder of voor de zekerheid van professionele diensten van een administratiekantoor of accountantskantoor.

Wat is boekhouden? Wij helpen u!

CENTION Administratiekantoor helpt ondernemers met de boekhouding van kleine en grote ondernemingen. Wij zorgen daarbij ook dat de ondernemer door automatisering en training zoveel mogelijk zelf kan blijven doen. Hierdoor blijven de kosten voor een administratie laag voor MKB Nederland. Spreekt dit artikel je aan wil je vrijblijvend informeren naar onze diensten? Stuur dan een email naar info@cention.nl en vraag naar onze betaalbare diensten

Francois van Beek
François van Beek is ondernemer en eigenaar van Cention Administratiekantoor. Hij is een bekende naam in het midden- en kleinbedrijf op het gebied van financiële - en administratieve dienstverlening.

Direct na zijn studie bedrijfsadministratie begon hij zijn loopbaan als boekhouder voor lokale bedrijven in de duin- en bollenstreek gevolgd door diverse ad interim functies als financieel manager voor middelgrote bedrijven zoals De Leeuw Groep, Goes Transport en Skybernet. In 2003 werd hij gevraagd als financieel manager van het gerenommeerde Amerikaans advocatenkantoor Greenberg Traurig waar hij in 2007 tot Business Director werd benoemd.

2013 was het jaar van oprichting van zijn eigen administratiekantoor. Zijn onderneming bedient inmiddels veel ondernemers met het voeren van de boekhouding en de fiscale aangiften. Daarnaast heeft hij met Cention Administratiekantoor een succesvol diensteverlening geïntroduceerd met interim financiële – en administratieve dienstverlening op locatie van haar cliënten.

Als financieel professional en belastingconsulent onderscheidt van Beek zich door zijn expertise en maatwerk. Als kind van een ondernemers gezin weet hij als geen ander wat er leeft in ondernemend Nederland.

Waren de tips waardevol? Deel m’n blog dan op FB, Twitter, LinkedIn, Google+