Waar moet een factuur aan voldoen?

Als ondernemer bent u meestal verplicht om een factuur op te stellen en uit te reiken. In dat geval bent u verplicht om een aantal basisgegevens op uw factuur te vermelden.

De basis gegevens van een factuur zijn

  • Uw volledige naam en de naam van uw afnemer. Dit kan de juridische naam of een handelsnaam zijn, zolang deze in combinatie klopt met de inschrijving van de kamer van koophandel.
  • Uw volledige adres en dat van uw afnemer
  • Uw BTW nummer
  • Uw KvK nummer
  • De datum waarop de factuur is uitgereikt
  • Een uniek volgnummer van uw factuurnummering
  • Een omschrijving van de goederen of diensten die u heeft geleverd
  • Het aantal goederen of diensten dat is geleverd
  • De datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd
  • Het bedrag dat u in rekening brengt exclusief BTW
  • Het btw tarieven dat u in rekening brengt
  • De grondslag van het bedrag waarover btw wordt geheven
  • Het btw bedrag

Evntuele extra gegevens op een factuur

Natuurlijk zijn er ook andere gegevens die u kunt vermelden op de factuur, ook al is het niet verplicht:

  • Uw bankrekeningnummer en de tenaamstelling
  • De betalingstermijn en eventueel de vervaldatum
  • Een verwijzing naar uw algemene voorwaarden

Doet u zaken in Europa?

Indien u goederen exporteert naar andere EU landen en het gaat om een intracommunautaire levering dan zijn er extra factuureisen.

  • Op uw factuur aan klanten moet het btw nummer van uw afnemer staan vermeld. Het btw nummer dient u vooraf te verifieren op de site van de belastingdienst.
  • U factureert geen btw, vermeld daarom dat het om een intracommunautaire levering gaat

Andere handige tips voor een factuur

  • Het is wettelijk bepaald dat de factuur uiterlijk de 15e in de maand volgend op de levering wordt opgemaakt en uitgereikt.
  • Bewaar een factuur altijd 7 jaar (voor eventuele controle van de belastingdienst). Betreft de factuur onroerende zaken? Dan geldt een bewaartermijn van 10 jaar.
  • Factureer digitaal, dat bespaart kosten en u heeft zekerheid dat de afnemer de factuur ontvangt
  • Zorg voor een koppeling van de facturatie en de boekhouding

Er zijn nogal wat uitzonderingen op de factuureisen die wij hier in dit artikel benoemen. CENTION Administratiekantoor helpt u met het opstellen van een goede factuur layout of door het opmaken van uw facturatie. Daarnaast controleren wij met regelmatig of uw factuur nog steeds voldoet aan de huidige wetgeving. Spreekt dit artikel je aan wil je vrijblijvend informeren naar onze diensten? Stuur dan een email naar info@cention.nl en vraag naar onze betaalbare diensten.

Francois van Beek
François van Beek is ondernemer en eigenaar van Cention Administratiekantoor. Hij is een bekende naam in het midden- en kleinbedrijf op het gebied van financiële - en administratieve dienstverlening.

Direct na zijn studie bedrijfsadministratie begon hij zijn loopbaan als boekhouder voor lokale bedrijven in de duin- en bollenstreek gevolgd door diverse ad interim functies als financieel manager voor middelgrote bedrijven zoals De Leeuw Groep, Goes Transport en Skybernet. In 2003 werd hij gevraagd als financieel manager van het gerenommeerde Amerikaans advocatenkantoor Greenberg Traurig waar hij in 2007 tot Business Director werd benoemd.

2013 was het jaar van oprichting van zijn eigen administratiekantoor. Zijn onderneming bedient inmiddels veel ondernemers met het voeren van de boekhouding en de fiscale aangiften. Daarnaast heeft hij met Cention Administratiekantoor een succesvol diensteverlening geïntroduceerd met interim financiële – en administratieve dienstverlening op locatie van haar cliënten.

Als financieel professional en belastingconsulent onderscheidt van Beek zich door zijn expertise en maatwerk. Als kind van een ondernemers gezin weet hij als geen ander wat er leeft in ondernemend Nederland.

Waren de tips waardevol? Deel m’n blog dan op FB, Twitter, LinkedIn, Google+