Urencriterium en fiscale aftrekposten

Bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan is het belangrijk om rekening te houden met het urencriterium. Om in aanmerking te komen voor sommige ondernemersfaciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek, moet u als ondernemer minimaal 1225 uur besteden aan uw bedrijf (urencriterium). Het urencriterium zorgt ervoor dat de aftrekposten alleen beschikbaar zijn voor zelfstandigen voor wie ondernemen de belangrijkste bezigheid en inkomstenbron is. Welke regels gelden er nu precies en aan welke voorwaarden moet u voldoen om hiervoor in aanmerking te komen?

U voldoet meestal aan het urencriterium als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

  • U besteedt 1.225 uren aan uw onderneming(en). Onderbrak u uw werk als ondernemer door uw zwangerschap? Dan tellen de niet-gewerkte uren over totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren.
  • U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde.

Welke uren tellen mee?

Alle uren die u besteedt aan uw onderneming tellen mee voor het urencriterium. Dit zijn dus niet alleen de uren die u in rekening brengt aan uw klanten. Tijd die u bijvoorbeeld besteedt aan het maken van offertes, het bijhouden van uw administratie of het maken van uw zakelijke website, telt u mee voor het uren criterium. U moet de hoeveelheid tijd die u aan uw onderneming besteedt wel kunnen aantonen.

Urenregistratie

De belastingdienst kan het urencriterium komen controleren, daarom is het van belang om een urenregistratie bij te houden. De urenregistratie helpt ook bij de bedrijfsvoering: je houdt bij hoeveel uur je aan de klant moet facturen en je krijgt een overzicht over welke bedrijfsactiviteiten het meeste tijd kosten.


Neem contact met ons op voor het gratis template voor het bijhouden van uw urenoverzicht. Of informeer vrijblijvend naar de bijzonderheden zoals urenregistratie voor de maatschap/VoF met verbonden personen.

Francois van Beek
François van Beek is ondernemer en eigenaar van Cention Administratiekantoor. Hij is een bekende naam in het midden- en kleinbedrijf op het gebied van financiële - en administratieve dienstverlening.

Direct na zijn studie bedrijfsadministratie begon hij zijn loopbaan als boekhouder voor lokale bedrijven in de duin- en bollenstreek gevolgd door diverse ad interim functies als financieel manager voor middelgrote bedrijven zoals De Leeuw Groep, Goes Transport en Skybernet. In 2003 werd hij gevraagd als financieel manager van het gerenommeerde Amerikaans advocatenkantoor Greenberg Traurig waar hij in 2007 tot Business Director werd benoemd.

2013 was het jaar van oprichting van zijn eigen administratiekantoor. Zijn onderneming bedient inmiddels veel ondernemers met het voeren van de boekhouding en de fiscale aangiften. Daarnaast heeft hij met Cention Administratiekantoor een succesvol diensteverlening geïntroduceerd met interim financiële – en administratieve dienstverlening op locatie van haar cliënten.

Als financieel professional en belastingconsulent onderscheidt van Beek zich door zijn expertise en maatwerk. Als kind van een ondernemers gezin weet hij als geen ander wat er leeft in ondernemend Nederland.

Waren de tips waardevol? Deel m’n blog dan op FB, Twitter, LinkedIn, Google+