Naheffingsaanslag voor de btw ontvangen? Wat nu?

De meeste ondernemers moeten periodiek (per maand of per kwartaal) hun aangifte btw indienen en betalen. Beide moet plaatsvinden binnen een maand na het tijdvak van aangifte. Een kwartaal aangifte over het 1e kwartaal dient bijvoorbeeld uiterlijk 30 april te zijn ingediend. Moet u per saldo een bedrag betalen? Dan moet uw betaling uiterlijk de 30e door de belastingdienst te zijn ontvangen.

Doet u dat niet op tijd dan krijgt u een naheffingsaanslag en mogelijk kunt u ook een boete krijgen.

Gevolgen van niet of te laat betalen? U ontvangt een naheffingsaanslag met het bedrag dat u moet betalen. Als u het voorafgaande tijdvak niet of te laat betaald heft dan betaald u een boete.

Gevolgen van niet of te laat aangifte indienen? U ontvangt een naheffingsaanslag met een schatting van de btw die u nog moet betalen. U ontvangt tevens een boete voor het te laat indienen van de aangifte.

Wij adviseren u in beide gevallen om zo snel mogelijk uw aangifte en betaling uit te voeren. De boete zult u in ieder geval moeten betalen.

Heeft u toch op tijd aangifte gedaan en op tijd betaald? Dan volgt meestal automatisch een bericht van de belastindient (binnen een termijn van twee weken) waarbij u een nieuwe aanslag krijgt waarin uw aangifte en betaling is verwerkt. U hoeft dan geen boete te betalen. Heeft u geen bericht ontvangen binnen twee weken? Dan doet u verstandig aan om een bezwaarschrift in te dienen. Vraag dan altijd om uitstel van betaling, ook al heeft u betaald. Dit zorgt ervoor dat u geen nieuwe aanmaning krijgt in de periode dat uw bezwaar wordt behandeld.

Vragen over uw btw aangifte, over een naheffingsaanslag of over een bezwaarschrift? Of wilt u liever uw fiscale aangifte(n) uitsteden? Dan kan, stuur ons een email en wij nemen direct contact met u op

 

Francois van Beek
François van Beek is ondernemer en eigenaar van Cention Administratiekantoor. Hij is een bekende naam in het midden- en kleinbedrijf op het gebied van financiële - en administratieve dienstverlening.

Direct na zijn studie bedrijfsadministratie begon hij zijn loopbaan als boekhouder voor lokale bedrijven in de duin- en bollenstreek gevolgd door diverse ad interim functies als financieel manager voor middelgrote bedrijven zoals De Leeuw Groep, Goes Transport en Skybernet. In 2003 werd hij gevraagd als financieel manager van het gerenommeerde Amerikaans advocatenkantoor Greenberg Traurig waar hij in 2007 tot Business Director werd benoemd.

2013 was het jaar van oprichting van zijn eigen administratiekantoor. Zijn onderneming bedient inmiddels veel ondernemers met het voeren van de boekhouding en de fiscale aangiften. Daarnaast heeft hij met Cention Administratiekantoor een succesvol diensteverlening geïntroduceerd met interim financiële – en administratieve dienstverlening op locatie van haar cliënten.

Als financieel professional en belastingconsulent onderscheidt van Beek zich door zijn expertise en maatwerk. Als kind van een ondernemers gezin weet hij als geen ander wat er leeft in ondernemend Nederland.

Waren de tips waardevol? Deel m’n blog dan op FB, Twitter, LinkedIn, Google+