Hoe voorkom je problemen met je boekhouding?

Ondernemers lopen wel eens tegen problemen aan wanneer de boekhouding wordt doorgenomen of besproken. De problemen die dan naar boven komen zijn heel divers. Om deze problemen te voorkomen zijn een aantal eenvoudige oplossingen die je kunt doorvoeren:

Goede inrichting van je administratie

Zorg voor een goede inrichting van je administratie, het inrichten van je grootboek, btw codes, stamgegevens debiteuren en crediteuren. Belangrijk is dat je boekhouding inzichtelijk blijft zodat je altijd begrijpt en inzicht hebt in je omzet en kosten.

Zorg dat je boekhouding actueel is

Zorg ervoor dat je boekhouding actueel is: boek dagelijks je facturen en bankmutaties zodat je over actuele gegevens beschikt. Hiermee voorkom je het nemen van beslissing gebaseerd op verouderde gegevens of hierdoor voorkomt je juist het uitstellen van je beslissingen omdat je weet dat je gegevens verouderd zijn.

Bewaar al je bonnen en facturen

Maak er een gewoonte van om deze in een map op te bergen. Of zorg ervoor dat je alles digitaliseert en koppelt aan je boekhouding. Zo kun je altijd je documenten raadplegen en heb je het document in een paar tellen beschikbaar.

Koppel systemen aan elkaar

Koppel uw boekhoudsoftware met uw bankiersoftware. Heeft u andere systemen zoals een facturatie of voorraad of bestelsssteem? Zorg ook hier voor een goede koppeling. Dat scheelt tijd en voorkomt fouten én u bent altijd actueel.

Schuif problemen niet voor je uit maar pak ze direct aan

Of het nu gaat om een aanslag van de belastindienst of een factuur die niet goed is opgesteld: zorg ervoor dat je het probleem direct oplost. Het probleem wordt alleen maar groter wanneer je dit voor je uit schuift.

Het raadplegen van een professional bij twijfel

Bij twijfel altijd een professional raadplegen die je verder kan helpen. Heb je een boeking in je administratie waarvan je even niet weet hoe je dat moet verwerken? Boek het op een tussenrekening en laat een professional ernaar kijken. Weet je niet wanneer je het beste kunt investeren? Laat je boekhouding controleren door een professional, hij geeft je het beste advies.

CENTION Administratiekantoor helpt ondernemers met het oplossen van kleine en grote problemen die ze hebben met het voeren van de administratie. Wij zorgen voor een oplossing én daarbij zorgen wij ook dat de ondernemer zoveel mogelijk zelf kan blijven doen. Hierdoor blijven de kosten laag en begrijpt de ondernemer waar hij staat met zijn onderneming. Spreekt dit artikel je aan wil je vrijblijvend informeren naar onze diensten? Stuur dan een email naar info@cention.nl en vraag naar onze betaalbare diensten.  

Francois van Beek
François van Beek is ondernemer en eigenaar van Cention Administratiekantoor. Hij is een bekende naam in het midden- en kleinbedrijf op het gebied van financiële - en administratieve dienstverlening.

Direct na zijn studie bedrijfsadministratie begon hij zijn loopbaan als boekhouder voor lokale bedrijven in de duin- en bollenstreek gevolgd door diverse ad interim functies als financieel manager voor middelgrote bedrijven zoals De Leeuw Groep, Goes Transport en Skybernet. In 2003 werd hij gevraagd als financieel manager van het gerenommeerde Amerikaans advocatenkantoor Greenberg Traurig waar hij in 2007 tot Business Director werd benoemd.

2013 was het jaar van oprichting van zijn eigen administratiekantoor. Zijn onderneming bedient inmiddels veel ondernemers met het voeren van de boekhouding en de fiscale aangiften. Daarnaast heeft hij met Cention Administratiekantoor een succesvol diensteverlening geïntroduceerd met interim financiële – en administratieve dienstverlening op locatie van haar cliënten.

Als financieel professional en belastingconsulent onderscheidt van Beek zich door zijn expertise en maatwerk. Als kind van een ondernemers gezin weet hij als geen ander wat er leeft in ondernemend Nederland.

Waren de tips waardevol? Deel m’n blog dan op FB, Twitter, LinkedIn, Google+